Koncepcja pracy Niepublicznego Przedszkola „Kangurek” w Białymstoku
Koncepcja pracy przedszkola
na lata 2020 – 2024
Podstawa prawna:
-
Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tj. Dz.U.2004.256.2572 ze zm.)
-
Rozporządzenie MEN z dnia 7 października 2009 r. w sprawie nadzoru pedagogicznego (Dz.U.2009.168.1324 ze zm.)
-
Rozporządzenie MEN z dnia 12 sierpnia 2015 r. w sprawie nadzoru pedagogicznego (Dz.U.2015 ‒ skierowane do publikacji)
-
Rozporządzenie MEN z dnia 27 sierpnia 2012 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół (Dz.U.2012.977 ze zm.)
- Statut Przedszkola.
Wizja przedszkola
- Przedszkole jest placówką bezpieczną, przyjazną dzieciom, rodzicom, pracownikom, otwartą na ich potrzeby.
- Praca przedszkola ukierunkowana jest na dziecko, jego potrzeby i wszechstronny rozwój osobowości.
- Umożliwia wyrównywanie szans edukacyjnych wszystkim dzieciom i przygotowuje je do podjęcia nauki w szkole.
- Oferty edukacyjne stwarzają warunki do twórczości, rozwijania umiejętności i kształtowania samodzielności oraz wartości moralnych.
- Przedszkole przeciwdziała izolacji społecznej i nietolerancji.
- Wszyscy przestrzegają prawa dziecka, dbają o dobre stosunki międzyludzkie i skuteczną komunikację interpersonalną.
- Rodzice są partnerami uczestniczącymi w życiu przedszkola.
- Przedszkole zatrudnia wykwalifikowaną, kompetentną, zaangażowaną
i odpowiedzialną kadrę pedagogiczną. - Przedszkole uwzględnia w swoich działaniach potrzeby środowiska lokalnego.
- Promuje swoje osiągnięcia i ma dobrą opinię w środowisku.
- Stosowane aktywne metody pracy, programy i nowatorskie rozwiązania gwarantują wysoką jakość pracy przedszkola.
- Baza, wyposażenie, estetyka pomieszczeń i otoczenia wpływają na wysoki poziom pracy
Misja przedszkola:
- zapewnienie dzieciom opieki oraz bezpieczeństwa,
- tworzenie warunków dla indywidualnego i wszechstronnego rozwoju dziecka,
- wspieranie działań wychowawczych i edukacyjnych rodziców,
- kształtowanie postaw moralnych, proekologicznych,
- promowanie zdrowia fizycznego i psychicznego,
- przestrzeganie zasad wynikających z Konwencji Praw Dziecka,
- organizowanie sprawnego zarządzania placówką,
- analizowanie i ocenianie efektów swojej pracy.
Cele i zadania Przedszkola
- Przedszkole realizuje koncepcję pracy ukierunkowaną na rozwój dzieci.
-
Nasze przedszkole pracuje zgodnie z przyjętą przez radę pedagogiczną koncepcją pracy, która jest analizowana i modyfikowana w razie potrzeby. Głównym jej założeniem otoczenie opieką dzieci w celu zapewnienia im poczucia bezpieczeństwa, aktywizowanie poprzez wprowadzanie metod opartych na zadaniach twórczych, otwartych, badaniach, eksperymentowaniu. Rozwijanie wrażliwości estetycznej, poczucia szacunku wobec siebie i innych. Wspieranie ich w działaniach, pomoc i zachęta do przekraczania kolejnych granic możliwości (indywidualizacja).
-
W przedszkolu praca nauczycieli opiera się na realizacji wspólnych działań i celów zawartych w koncepcji pracy placówki. Planują działania, rozwiązują problemy i doskonalą metody i formy pracy.
- Procesy wspomagania rozwoju i edukacji dzieci są zorganizowane w sposób sprzyjający uczeniu się.
-
Przedszkole jest miejscem tak zorganizowanym, aby istniała możliwość wyboru różnej aktywności przez dziecko. Przedszkolak, który może decydować o tym, w jaki sposób chce się bawić, ujawni swoje zainteresowania, upodobania. Swoboda wyboru umożliwia nie tylko diagnozę, określenie potencjału dziecka, ale również kreowanie warunków i dobór sposobów jego rozwijania.
- Dzieci nabywają wiadomości i umiejętności określone w podstawie programowej.
-
Dzieci są ciekawe otaczającej rzeczywistości, zadają dużo pytań, są dociekliwe, wykazują dużą determinacje i wytrwałość przy realizacji określonych zadań, a podczas prac zespołowych potrafią dzielić się zadaniami i zgodnie współpracować.
- Dzieci są aktywne.
- Dzieci aktywnie uczestniczą w zajęciach. Nauczycielki stosują aktywizujące
i indywidualne metody pracy, dostarczają bodźców, prowokują do działania. Wyzwalają u dzieci aktywność poznawczą i fizyczną.
- Respektowane są normy społeczne.
- Dzieci rozpoznają swoje emocje, kontrolują je. Czują się pełnoprawnymi członkami społeczności nie tylko przedszkolnej, znają swoje prawa i obowiązki.
- Dzieci uczestniczą w życiu przedszkola i decyzjach dnia codziennego, są postrzegane jako osoby, które wnoszą swój wkład czyli własne wyobrażenia, zamiary, oczekiwania.
- Przedszkole wspomaga rozwój dzieci z uwzględnieniem ich indywidualnej sytuacji.
- W przedszkolu prowadzone są działania służące wyrównywaniu szans edukacyjnych, dostosowuje się działania do możliwości i potrzeb rozwojowych dzieci. Stosuje się indywidualizację procesu wspomagania rozwoju dziecka przez stosowanie różnorodnych metod pracy. Doskonalone są narzędzia obserwacji i diagnozy przedszkolnej.
- Opracowuje się i wdraża programy wspomagania i korygowania rozwoju dzieci.
- Nauczyciele współpracują w planowaniu i realizowaniu procesów edukacyjnych.
- Nauczyciele dzielą się między sobą doświadczeniem, biorą udział w wewnętrznych i zewnętrznych formach doskonalenia zawodowego.
- Zespół przedszkola jest zintegrowany, ukierunkowany na wspólny cel, zaangażowany, kompetentny, otwarty na zmiany, nie boi się nowości, łączy wiedzę z praktyką, udziela sobie wsparcia merytorycznego i emocjonalnego.
- Profesjonalizm i zaangażowanie kadry pedagogicznej są oceniane za pomocą jasno określonych kryteriów.
- Promowana jest wartość wychowania przedszkolnego.
- Przedszkole prezentuje i upowszechnia informacje o ofercie prowadzonych zajęć, podejmowanych działaniach. Informuje środowisko o celowości i efektach tych działań za pośrednictwem strony internetowej, wystaw prac dzieci, udział w różnorodnych konkursach i aktywności fizycznej.
- Promuje nowatorskie metody pracy w środowisku lokalnym.
- Współpracuje z innymi placówkami oświatowymi.
- Rodzice są partnerami przedszkola.
- Rodzice w ramach wypracowanych zasad współdecydują w sprawach przedszkola w obszarach: wychowawczym i organizacyjnym.
- Przedszkole pozyskuje i wykorzystuje opinie rodziców na temat swojej pracy.
- Rodzice są zaangażowani w życie przedszkola, współorganizują tradycyjne uroczystości wynikające z kalendarza imprez placówki. Ponadto pomagają w pozyskiwaniu sponsorów i środków pozabudżetowych poprzez organizowanie zabaw dochodowych na rzecz przedszkola. Chętnie wykonują różne prace naprawcze na rzecz przedszkola.
- Przedszkole daje rodzicom możliwość pracy nad rozwojem i edukacją ich dzieci poprzez stały kontakt z nauczycielami, prowadzenie ,,rozmów rozwojowych” i umożliwienie im kontaktów ze specjalistami pracownikami poradni psychologiczno-pedagogicznej.
- Wykorzystywane są zasoby przedszkola i środowiska lokalnego na rzecz wzajemnego rozwoju.
-
Przedszkole korzysta z zasobów środowiskowych w procesie poznawania przez dzieci otaczającej rzeczywistości, dotyczy to organizacji wyjazdów do miejsc użyteczności publicznej(kino-teatr), wycieczek, wyjść do biblioteki, szkoły. Przedszkole gości ludzi sztuki,ekspertów i specjalistów z różnych dziedzin.
-
Organizowane są imprezy środowiskowe dla mieszkańców, konkursy plastyczne, zawody sportowe.
-
Przedszkole współpracuje z wieloma placówkami i instytucjami.
- Przedszkole w planowaniu pracy uwzględnia wnioski z analizy badań zewnętrznych i wewnętrznych.
- W przedszkolu działania wychowawcze, opiekuńcze i edukacyjne poddaje się systematycznej ewaluacji wewnętrznej. Wyniki ewaluacji wyznaczają kierunek wprowadzanych zmian.
- Zarządzanie przedszkolem służy jego rozwojowi.
- Dyrektor posiada umiejętności interpersonalne, tworzy w przedszkolu dobry klimat do współpracy i działania. Jest otwarty wobec inicjatyw pracowników i rodziców, wspiera twórcze pomysły, stwarza warunki do ich realizacji.
- Motywuje poprzez przyznawanie dodatków motywacyjnych, nagród, wyróżnień oraz uznanie dla dobrze wykonanej pracy.
- Wyniki sprawowanego nadzoru pedagogicznego wykorzystywane są do planowania dalszej pracy, przyczyniają się do rozwoju przedszkola. Podnoszą bezpieczeństwo i uatrakcyjniają pobyt dziecka w przedszkolu.
- Warunki lokalowe i wyposażenie umożliwiają realizowanie przyjętych programów, projektów, sprzyjają zabawie i odpoczynkowi.
- Ogród przedszkolny jest wyposażony w atrakcyjny sprzęt rekreacyjny.
Działania podnoszące jakość pracy przedszkola
Sposoby motywacji dzieci:
- Stosowane nagrody:
- pochwała indywidualna,
- pochwała przed całą grupą,
- pochwała przed rodzicami,
- oklaski,
- emblematy,
- przydział funkcji.
- Stosowane kary:
- brak nagrody,
- upomnienie ustne,
- czasowe odebranie przydzielonej funkcji,
- chwilowe odsunięcie dziecka od zabawy,
- poinformowanie rodziców o zachowaniu.
- przeprowadzenie diagnozy wstępnej,
- szczegółowe rozpoznanie sytuacji dziecka, bieżące monitorowanie, dokumentowanie wyników, wspomaganie rozwoju,
- informowanie rodziców o stanie rozwoju dziecka po diagnozie wstępnej i końcowej
- półroczna ocena realizacji założonych celów i zadań, analiza, wnioski do dalszej pracy,
- bieżące wspieranie rozwoju dzieci, praca według indywidualnego programu, dokumentowanie wyników obserwacji,
- przeprowadzenie diagnozy końcowej, wnioski do dalszej pracy.
- prezentacji dokonań dzieci (występy artystyczne, wystawy),
- teczek prac i innych dokumentów,
- arkuszy obserwacji rozwoju dziecka,
- albumów, kronik,
- materiałów reportażowych (zdjęcia, filmy itp.)
- rozmów.
- rozmów z nauczycielami, rodzicami,
- hospitacji,
- obserwacji prezentowanych przez dzieci umiejętności, wiedzy i postaw,
- arkuszy oceny pracy nauczyciela i samooceny nauczyciela,
- innych dokumentów obrazujących pracę nauczyciela.
-
nauczyciele na początku roku szkolnego informują rodziców o wymaganiach edukacyjnych wynikających z realizowanego przez siebie programu nauczania i wychowania,
- nauczyciele zobowiązani są do gromadzenia informacji o dziecku i dokumentowania jego rozwoju w sposób przyjęty w przedszkolu,
- informacje o dziecku zawarte są w arkuszach obserwacyjnych, diagnostycznych, innych dokumentach zbieranych przez nauczycieli,
- rodzice o postępach edukacyjnych swoich dzieci dowiadują się na zebraniach ogólnych, w trakcie indywidualnych rozmów podejmowanych z inicjatywy nauczyciela lub rodzica,
- na życzenie rodzica nauczyciel może napisać opinię o aktualnym stanie rozwoju dziecka,
-
informację o stanie rozwoju dziecka rodzice otrzymują dwa razy w roku – po przeprowadzeniu diagnozy wstępnej i końcowej.
- „Sprawność ruchowa warunkiem wszechstronnego rozwoju dziecka”
- Tworzenie warunków sprzyjających spontanicznej i zorganizowanej aktywności ruchowej dziecka, ze szczególnym uwzględnieniem różnych form ekspresji ruchowej. Propagowanie zdrowego stylu życia.
- Wspieranie rozwoju psychomotorycznego poprzez twórcze metody
- Pobudzenie inwencji i wyobraźni twórczej w aktywnym przeżywaniu ruchu przez eksperymentowanie, odkrywanie, wyrażanie własnej indywidualności
- Rozwijanie sprawności ruchowej
- Kształtowanie czynnej postawy wobec zdrowia
Działania:
- Wykorzystanie szerokiej gamy metod, form i środków do zdobywania doświadczeń twórczych w zakresie ruchu.
- Organizowanie działań sprzyjających zdrowiu fizycznemu i psychicznemu poprzez:
- prowadzenie ćwiczeń metodami twórczymi
- prowadzenie ćwiczeń gimnastycznych i zabaw przy dźwiękach muzyki
- organizowanie spacerów i wycieczek w połączeniu z formami ruchu na świeżym powietrzu.
- cykle zajęć o charakterze prozdrowotnym.
- Tworzenie warunków sprzyjających spontanicznej i zorganizowanej aktywności ruchowej:
- kąciki sportowe
- wykonanie i stosowanie atrakcyjnych rekwizytów
- różnorodność i innowacyjność stosowanych metod i form pracy z dziećmi
- Wykorzystywanie i sukcesywne wzbogacanie bazy materialnej poprzez:
- wzbogacenie zbiorów biblioteki przedszkolnej o nowe pozycje
- Propagowanie zdrowego stylu życia wśród dzieci i ich rodziców poprzez:
- prowadzenie działalności diagnostycznej dotyczącej rozwoju dziecka
- organizowanie spotkań z lekarzami różnych specjalizacji
- prowadzenie różnego rodzaju ćwiczeń, zabaw i gier stymulujących rozwój dzieci
- stosowanie profilaktyki zdrowotnej
- zorganizowanie Olimpiady sportowej przedszkolnej
- przekazywanie wiedzy o zdrowym stylu życia
- wspólne ustalanie zdrowych jadłospisów
- hodowlę warzyw w salach
-
Opracowanie projektów i programów stymulujących rozwój aktywności ruchowej dzieci i promowania zdrowego stylu życia
- Dotyczyć będzie sposobów rozwijania spontanicznej i zorganizowanej aktywności ruchowej dziecka, ze szczególnym uwzględnieniem różnych form ekspresji ruchowej oraz propagowanie zdrowego stylu życia
- Zastosujemy narzędzia:
- Wywiad z rodzicami,
- Ankiety dla nauczycieli,
- Arkusze monitoringów,
- Karty Obserwacji Dzieci i Arkusze zbiorcze do nich,
- Karty kontroli dokumentacji nauczyciela,
- Arkusze diagnostyczne do testu na dojrzałość szkolną dzieci,
- Obserwację diagnozującą i doradczo-doskonalącą, oceniającą,
- Analizę dokumentów i danych oraz narzędzia zawarte w Programach Własnych nauczycielek służące do ich ewaluacji.
- Ewaluacja programu będzie prowadzona a wyniki zostaną przedstawione na Radzie Pedagogicznej podsumowującej pracę w danym roku.
- Ocena dokonana po jednym roku umożliwi korektę lub prognozowanie kierunku zmian.
- Uczestniczą w zabawach i ćwiczeniach ruchowych z użyciem przyborów, przyrządów i rekwizytów.
- Posługują się pomysłowością i wyobraźnią twórczą w aktywności ruchowej.
- Estetycznie poruszają się w czasie i przestrzeni.
- Potrafią łączyć ruch z muzyką.
- Wykazują sprawność fizyczną.
- Posiadają umiejętności i doświadczenia prozdrowotne.
- Dbają o własne zdrowie, chronią je i wspomagają.
- Uczestniczą w zabawach i ćwiczeniach ruchowych z użyciem przyborów, przyrządów i rekwizytów.
- Posługują się pomysłowością i wyobraźnią twórczą w aktywności ruchowej.
- Estetycznie poruszają się w czasie i przestrzeni.
- Potrafią łączyć ruch z muzyką.
- Wykazują sprawność fizyczną.
- Posiadają umiejętności i doświadczenia prozdrowotne.
- Dbają o własne zdrowie, chronią je i wspomagają.
- "Twórczy przedszkolak"
- Tworzenie warunków do rozwijania aktywności twórczej dzieci w różnorodnych formach działalności
- Pobudzenie inicjatywy, inwencji i aktywności własnej dzieci poprzez oddziaływanie na wyobraźnię, fantazję, sferę uczuciowo-intelektualną.
- Rozwijanie swobodnego, twórczego wyrażania własnych przeżyć i myśli w twórczości i aktywności własnej
- Kształtowanie zaangażowanej postawy wobec otaczającego świata oraz uwrażliwianie na jego piękno i wzbudzanie przeżyć
Działania:
- Stosowanie różnorodnych metod i form pracy jako inspiracji do podejmowania działań twórczych.
- Tworzenie warunków do podejmowania działalności artystycznej w korelacji z innymi obszarami edukacji, aranżacja sal przedszkolnych:
- Kąciki plastyczne
- Kąciki teatralne
- Skrzynie skarbów
- Ekspozycje prac dzieci w salach i na terenie całej placówki
- Ekspozycje dzieł znanych twórców
- Galerie, wystawy i wernisaże w przedszkolu i poza nim.
- Aukcje prac i wytworów dzieci związane z uroczystościami przedszkolnymi i świętami
- Przegląd i wystawa prac plastycznych dzieci ze współpracujących przedszkoli.
- Udział w wybranych konkursach, wystawach i przeglądach
- Bezpośrednie obcowanie ze sztuką
- Koncerty muzyczne
- Teatrzyki w przedszkolu i wyjścia do teatru.
- Wystawy i pokazy sztuki ludowej
- Wystawy, galerie, wernisaże, koncerty
- Udział w akcjach organizowanych przez środowisko:
- Kubusiowi Przyjaciele natury
-
Mamo, tato wolę wodę
- Akcja "Pomóż dzieciom przetrwać zimę"
- Akcja "Góra grosza".
- Zbieranie darów dla dzieci.
- Diagnozowaniu rezultatów dotyczyć będzie sposobów rozwijania aktywności twórczej dzieci.
- Zastosujemy narzędzia:
- Ankiety dla rodziców,
- Ankiety dla nauczycieli.
- Karty obserwacji dzieci.
- Karty kontroli dokumentacji nauczyciela,
- Arkusze diagnostyczne do testu na dojrzałość szkolną dzieci,
- Obserwację diagnozującą i doradczo-doskonalącą, oceniającą,
- Analizę dokumentów i danych oraz narzędzia zawarte w programach własnych nauczycielek służące do ich ewaluacji.
- Ewaluacja programu będzie prowadzona na bieżąco, a wyniki zostaną przedstawione na Radzie Pedagogicznej podsumowującej pracę, w danym roku oraz na zebraniach z rodzicami w poszczególnych grupach w czerwcu.
- Ocena dokonana po jednym roku umożliwi korektę lub prognozowanie kierunku zmian.
- Znają różnorodne techniki plastyczne
- Znają różnorodne formy i środki wyrazu artystycznego
- Potrafią posługiwać się różnorodnymi materiałami i narzędziami w realizacji własnych zamierzeń artystycznych
- Potrafią wyrażać swoje stany emocjonalne i przeżycia poprzez różnorodne formy wyrazu
- Wykazują inwencję, aktywność w pracach, wytworach i działalności własnej.
- "Nasze emocje i uczucia"
- Wspomaganie rozwoju społeczno-emocjonalnego dzieci w różnorodnych sferach działalności, ze szczególnym uwzględnieniem dziecięcych form plastycznych.
- Budowanie wrażliwości emocjonalnej i świadomości moralnej
- Kształtowanie pozytywnego obrazu samego siebie
- Poznanie własnych praw i obowiązków
- Wdrażanie do zachowań akceptowanych społecznie
- Rozwijanie zdolności plastycznych dzieci
- Kształcenie umiejętności wyrażania własnych emocji w zabawie, pracach plastycznych i innych formach aktywności
Działania:
- Wykorzystanie różnorodnych form, metod i środków wspomagających rozwój społeczno-emocjonalny dzieci.
- Tworzenie warunków sprzyjających spontanicznej i zorganizowanej aktywności artystycznej dzieci:
- aranżacja i modernizacja sal
- stosowanie różnorodnych pomocy, rekwizytów, dekoracji do zajęć, uroczystości i innych form pracy
- Organizowanie działań zmierzających do poznania każdego wychowanka
- prowadzenie systematycznej obserwacji dzieci we współpracy z Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną.
- podejmowanie celowych działań pedagogiczno-psychologicznych zmierzających do eliminacji zachowań agresywnych, akceptacji innych
- prowadzenie sondażu wśród dzieci na temat ich samopoczucia, preferencji zabaw, kolegów (np. kalendarze nastrojów dzieci, wywiad z dzieckiem).
- Udział dzieci w konkursach plastycznych, recytatorskich, przeglądach teatralnych i festiwalach.
- Organizacja uroczystości przedszkolnych wzmacniających więzi emocjonalne z rodziną, nauczycielami.
- Aranżowanie sytuacji wychowawczych wprowadzających dziecko w świat wartości społecznych
- opracowywanie i stosowanie kontraktów dotyczących zasad współżycia w grupie.
- dostarczanie wzorów właściwego zachowania się
- ukazywanie przykładów z literatury, filmu itp.
- Zorganizowanie kiermaszów świątecznych z wytworami dzieci.
- Współpraca ze środowiskiem lokalnym.
- Dotyczyć będzie rozwoju społeczno-emocjonalnego dzieci w różnorodnych sferach działalności, ze szczególnym uwzględnieniem działalności plastycznej.
- Zastosujemy następujące narzędzia badawcze:
- Karty kontroli dokumentacji,
- Karty obserwacji, arkusze diagnostyczne testu na dojrzałość szkolną dzieci,
- Obserwacja diagnozująca i doradczo-doskonaląca, oceniająca pracę nauczyciela,
- Analiza dokumentów i danych oraz narzędzia zawarte w programach własnych nauczycielek służące do ich ewaluacji.
- Ewaluacja programu będzie prowadzona na bieżąco, a wyniki zostaną przedstawione na Radzie Pedagogicznej podsumowującej pracę w danym roku.
- Ocena dokonana po jednym roku umożliwi korektę lub prognozowanie kierunku zmian.
- "Ekspresja muzyczna i edukacja regionalna w różnych formach działalności dzieci"
- Kształtowanie wrażliwości estetycznej i słuchowej z wykorzystaniem elementów ruchu i muzyki.
- Rozwijanie i eksponowanie dyspozycji muzycznych dziecka w różnych formach aktywności
- Bogacenie przeżyć estetycznych związanych z odbiorem muzyki
- Kształtowanie ekspresji i twórczej postawy dziecka
- Zaspokajanie naturalnej potrzeby działania
- Poznawanie instrumentów muzycznych (rodzaj, nazwa, brzmienie i budowa)
- Nabywanie i doskonalenie umiejętności wokalnych-tanecznych
- Wyzwalanie zainteresowania regionalną działalnością kulturaln
Działania:
- Tworzenie warunków do bezpośredniego kontaktu z muzyką poprzez:
- udział dzieci w koncertach muzycznych
- śpiew indywidualny, zbiorowy
- taniec
- Nabywanie umiejętności słuchania i rozumienia muzyki "żywej" oraz z "nagrań"
- Inspirowanie zabaw rytmicznych i tanecznych z wykorzystaniem swobodnej interpretacji ruchowej
- Kierowanie aktywnością muzyczną w zakresie rozwijania ekspresji dziecka (improwizacje wokalne i rytmiczne)
- Prezentowanie posiadanych umiejętności wokalnych i tanecznych:
- udział w przeglądach i festiwalach piosenki dziecięcej
- organizowanie uroczystości okazjonalnych na terenie przedszkola
- Rozwijanie zdolności muzycznych dziecka poprzez:
- doskonalenie gry na instrumentach perkusyjnych i melodycznych
- eksperymentowanie w tworzeniu dźwięku
- ćwiczenia emisyjne
- śpiewanie i słuchanie piosenek
- urządzenie w salach "kącików muzycznych"
- samodzielne tworzenie melodii do podanego tekstu
- łączenie aktywności muzycznej z innymi obszarami oddziaływań (m.in. plastyka, teatr)
- opracowanie i wdrażanie programów wspierających rozwój ekspresji muzycznej dziecka
- Dotyczyć będzie podjętych działań zmierzających do rozwijania ekspresji muzycznej i edukacji regionalnej dzieci.
- Zastosujemy następujące narzędzia badawcze:
- Arkusze ankiet,
- Arkusze monitoringu,
- Karty kontroli dokumentacji,
- Karty obserwacji,
- Narzędzia zawarte w programach własnych nauczycielek służące do ich ewaluacji karty dokumentowania kształcenia ustawicznego,
- Arkusze diagnostyczne testu na dojrzałość szkolną dzieci,
- Obserwację diagnozująca i doradczo-doskonaląca, oceniająca,
- Analizę dokumentów i danych.
- Ewaluacja programu będzie prowadzona na bieżąco, a wyniki zostaną przedstawione na Radzie Pedagogicznej podsumowującej pracę w danym roku.
- Ocena dokonana po jednym roku umożliwi korektę lub prognozowanie kierunku zmian.
Oczekiwane efekty: Dzieci:
- Odkrywają własne możliwości i uzdolnienia muzyczne
- Potrafią słuchać, tworzyć i wyrażać własne przeżycia w różnych formach aktywności muzyczno-ruchowej
- Odczuwają radość w bezpośrednim kontakcie z muzyką instrumentalną
- Znają podstawowe elementy utworów muzycznych (melodia, rytm, tempo)
- Eksponują i poszukują różnych źródeł dźwięku
- Grają na instrumentach melodycznych i perkusyjnych
- Chętnie uczą się nowych piosenek oraz wykorzystują je do spontanicznych improwizacji i inscenizacji
- Biorą udział w przeglądach i festiwalach piosenki dziecięcej
- Odczuwają radość z eksponowania swojej twórczości muzycznej poza terenem przedszkola
- Poznają regionalne instytucje promujące działalność kulturalną
- "Dziecięca ekspresja werbalna"
- Tworzenie warunków sprzyjających rozwojowi ekspresji językowej dziecka poprzez stosowanie aktywnych metod pracy i bezpośredni kontakt z literaturą, sztuką i teatrem.
- Rozwijanie dzieci pod względem emocjonalnym, intelektualnym i społecznym poprzez właściwie ukierunkowaną ekspresję werbalną.
- Tworzenie warunków sprzyjających swobodzie wypowiedzi związanej z przyjemnymi przeżyciami i werbalnym "otwarciem się" dziecka.
- Bogacenie doświadczeń językowych dzieci przez stosowanie sprawdzonych i "nowatorskich" rozwiązań.
- Stymulowanie zainteresowań czytelniczych dzieci, w tym kontynuacja wczesnej nauki czytania
- Rozwijanie wrażliwości, wyobraźni artystycznej i poczucia estetyki.
Działania:
- Organizacja zajęć rozwijających aktywność twórczą dziecka we wszystkich sferach, a w szczególności w sferze rozwoju językowego, m.in.: drama, gry ekspresyjne, gry dramatyczne, teksty odtwórcze, żywy teatr, teatr samorodny, trening twórczego myślenia, arteterapię i inne.
- Tworzenie sytuacji sprzyjających bezpośredniemu obcowaniu ze sztuką, literaturą, dramą, teatrem jako inspiracji do rozwoju dziecięcej ekspresji werbalnej, m.in.:
- analiza treści pozycji literackich,
- przedstawianie ich treści własnymi słowami,
- układanie krótkich opowiadań,
- zabawy słownikowe,
- inscenizowanie,
- nauka wierszyków, wyliczanek,
- tworzenie własnych zakończeń opowiadań, baśni,
- poprawa emisji głosu i wyrazistości wymowy,
- ćwiczenia usprawniające narządy artykulacyjne, oddechowe i słuchu,
- Wzbogacenie bazy przedszkola (pomoce, scenariusze, publikacje, literatura).
- Opracowanie projektów i programów stymulujących rozwój aktywności werbalnej dzieci.
- Zapoznanie nauczycieli z wybranymi pozycjami literatury pedagogicznej na temat stymulowania rozwoju werbalnego dziecka.
- Opracowywanie i gromadzenie ciekawych scenariuszy zajęć.
- Publikacje na stronach internetowych w celach promocyjnych.
- Pozyskiwanie rodziców do współpracy; zajęcia otwarte, praca na rzecz przedszkola, biesiady literackie, czytamy dzieciom bajki, teatr rodzicielski i inne.
- Nawiązanie kontaktów z innymi przedszkolami i instytucjami w celu wymiany doświadczeń teatralnych, muzycznych, teatrzyki w wykonaniu dzieci, wyjścia do innych placówek. Występy tzw. Dzieci dzieciom.
- Organizowanie spotkań z ciekawymi ludźmi
- Współpraca ze środowiskiem lokalnym, w tym z teatrem, galeriami sztuki i domami kultury.
Monitorowanie
- Dotyczyć będzie sposobów rozwijania aktywności werbalnej dzieci.
- Zastosujemy narzędzia:
- Ankiety dla rodziców,
- Ankiety dla nauczycieli,
- Arkusze monitoringów,
- Karty obserwacji dzieci i Arkusze zbiorcze do nich,
- Kart kontroli dokumentacji nauczyciela,
- Arkusze diagnostyczne do testu na dojrzałość szkolną dzieci,
- Obserwację diagnozującą, doradczo-doskonalącą i oceniająca,
- Analizę dokumentów i danych.
- Ewaluacja programu będzie prowadzona na bieżąco, a wyniki zostaną przedstawione na Radzie Pedagogicznej podsumowującej pracę w danym roku.
- Ocena dokonana po jednym roku umożliwi korektę lub prognozowanie kierunku zmian.
- często uczestniczą w imprezach kulturalnych,
- są śmiałe i otwarte na kontakty,
- poprawnie wypowiadają się,
- mają bogaty słownik,
- czynnie włączają się we wszystkie działania zmierzające do rozwoju kompetencji językowych,
- obcują ze sztuką w szerokim tego słowa znaczeniu: teatr, drama, muzyka, malarstwo, literatura,
- znają utwory literackie dla dzieci i ich autorów,
- poznaje bogactwo języka literackiego,
- potrafi inscenizować teksty i odgrywać minirole,
- interesuje się tekstem i literami,
- podejmuje działalność czytelniczą stymulującą rozwój mowy,
- odreagowuje negatywne emocje, rozładowuje stresy i napięcia w toku różnorodnych form aktywności własnej.
- Ewaluacja skuteczności i efektywności wdrożonych działań nastąpi poprzez porównywanie osiąganych efektów pracy z założonymi celami na poszczególne lata szkolne.
- Zdiagnozujemy stopień realizacji programów własnych nauczycielek, innowacji pedagogicznych i wszystkich podjętych działań związanych z rozwijaniem postaw twórczych.
- Poznamy opinię rodziców dotyczącą efektywności pracy przedszkola i spełniania przez nie oczekiwań klientów.
W naszym przedszkolu dziecko:
- Poznaje swoje prawa i obowią
- Czuje się bezpiecznie,
- Rozwija się twórczo,
- Ma możliwość indywidualnego rozwoju i osiąga sukces,
- Uczy się dostrzegać swoje mocne strony,
- Buduje pozytywny obraz samego siebie,
- Uczy się dostrzegać potrzeby innych ludzi.
- Wcześnie zaczyna czytać.
W naszym przedszkolu rodzice:
- Uzyskują pomoc specjalistów.
- Otrzymują obiektywną ocenę postępów i niepowodzeń
- Mogą być z dzieckiem w trudnych chwilach.
- Mówić otwarcie o swoich spostrzeżeniach o pracy przedszkola.
- Bezpośrednio rozmawiać z nauczycielem o trudnych sprawach wychowawczych.
- Mogą czynnie uczestniczyć w życiu przedszkola.
- Rodzice w sposób pozytywny wypowiadają się pracy przedszkola.
- Rodzice czynnie wspierają przedszkole w jego działaniach: finansowa pomoc dla przejawianych inicjatyw, chętnie współpracują z nauczycielami, oferują wszechstronną
- Aktywnie realizują zadania przedszkola określone w dokumentach wewnętrznych przedszkola.
- Podejmują działania innowacyjne. Są aktywni i twórczy.
- Piszą i realizują programy własne, dostosowane do potrzeb grupy i placówki.
- Współpracują z rodzicami i środowiskiem lokalnym.
- Doskonalą swoją wiedzę i zbierają nowe doświadczenia poprzez uczestnictwo
w licznych kursach i szkoleniach. - Wszyscy nauczyciele wykorzystują metody aktywne w pracy.
- Nauczyciele uzyskują status nauczyciela mianowanego, dyplomowanego.
- Pozyskują rodziców do efektywnych działań na rzecz przedszkola oraz poszukują sympatyków i partnerów przedszkola.
- Monitorują efektywność własnej pracy - samokontrola.
- Dzielą się wiedzą i doświadczeniem z innymi nauczycielami.
Programy realizowane w grupie PIPI (6, 5 – latki):
Program Adaptacyjny –„ Zielony Kangurek”
Program dydaktyczno – wychowawczy – „Kolorowy Start” wyd. MAC
Program poznawczy – „Mały Naukowiec”
Program prozdrowotny - „Mały Kucharz”
Program innowacyjny: - „Nocka z Kangurkiem”
Programy realizowane w grupie MYSZKA MIKI ( 4 ,3 – latki):
Program Adaptacyjny –„ Zielony Kangurek”,
Program dydaktyczno – wychowawczy – „Kolorowy Start” wyd. MAC
Program poznawczy – „Mały Naukowiec”
Program prozdrowotny- „Mały Kucharz”
Program innowacyjny: - „Nocka z Kangurkiem”
Programy realizowane w grupie ŻABKI” (2,5 – latki):
Program Adaptacyjny –„ Zielony Kangurek”,
Program dydaktyczno – wychowawczy – „Kolorowy Start” wyd. MAC
Program poznawczy – „Mały Naukowiec”
Program prozdrowotny - „Mały Kucharz”
Program innowacyjny: - „Nocka z Kangurkiem”