Koncepcja Przedszkola Prywatnego

Koncepcja pracy Niepublicznego Przedszkola „Kangurek” w Białymstoku

Koncepcja pracy przedszkola
na lata 2016 – 2020

Podstawa prawna:

  1. Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tj. Dz.U.2004.256.2572 ze zm.)

  2. Rozporządzenie MEN z dnia 7 października 2009 r. w sprawie nadzoru pedagogicznego (Dz.U.2009.168.1324 ze zm.)

  3. Rozporządzenie MEN z dnia 12 sierpnia 2015 r. w sprawie nadzoru pedagogicznego (Dz.U.2015 ‒ skierowane do publikacji)

  4. Rozporządzenie MEN z dnia 27 sierpnia 2012 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół (Dz.U.2012.977 ze zm.)

  5. Statut Przedszkola. 

Wizja przedszkola

  • Przedszkole jest placówką bezpieczną, przyjazną dzieciom, rodzicom, pracownikom, otwartą na ich potrzeby.
  • Praca przedszkola ukierunkowana jest na dziecko, jego potrzeby i wszechstronny rozwój osobowości.
  • Umożliwia wyrównywanie szans edukacyjnych wszystkim dzieciom i przygotowuje je do podjęcia nauki w szkole.
  • Oferty edukacyjne stwarzają warunki do twórczości, rozwijania umiejętności i kształtowania samodzielności oraz wartości moralnych.
  • Przedszkole przeciwdziała izolacji społecznej i nietolerancji.
  • Wszyscy przestrzegają prawa dziecka, dbają o dobre stosunki międzyludzkie i skuteczną komunikację interpersonalną.
  • Rodzice są partnerami uczestniczącymi w życiu przedszkola.
  • Przedszkole zatrudnia wykwalifikowaną, kompetentną, zaangażowaną
    i odpowiedzialną kadrę pedagogiczną.
  • Przedszkole uwzględnia w swoich działaniach potrzeby środowiska lokalnego.
  • Promuje swoje osiągnięcia i ma dobrą opinię w środowisku.
  • Stosowane aktywne metody pracy, programy i nowatorskie rozwiązania gwarantują wysoką jakość pracy przedszkola.
  • Baza, wyposażenie, estetyka pomieszczeń i otoczenia wpływają na wysoki poziom pracy

 Misja przedszkola: 

  • zapewnienie dzieciom opieki oraz bezpieczeństwa,
  • tworzenie warunków dla indywidualnego  i wszechstronnego rozwoju dziecka,
  • wspieranie działań wychowawczych i edukacyjnych rodziców,
  • kształtowanie postaw moralnych, proekologicznych,
  • promowanie zdrowia fizycznego i psychicznego,
  • przestrzeganie zasad wynikających z Konwencji Praw Dziecka,
  • organizowanie sprawnego  zarządzania placówką,
  • analizowanie i ocenianie efektów swojej pracy.

Cele i zadania Przedszkola

  1. Przedszkole realizuje koncepcję pracy ukierunkowaną na rozwój dzieci.
  • Nasze przedszkole pracuje zgodnie z przyjętą przez radę pedagogiczną koncepcją pracy, która jest analizowana i modyfikowana w razie potrzeby. Głównym jej założeniem otoczenie opieką dzieci w celu zapewnienia im poczucia bezpieczeństwa, aktywizowanie poprzez wprowadzanie metod opartych na zadaniach twórczych, otwartych, badaniach, eksperymentowaniu. Rozwijanie wrażliwości estetycznej, poczucia szacunku wobec siebie i innych. Wspieranie ich w działaniach, pomoc i zachęta do przekraczania kolejnych granic możliwości (indywidualizacja).

  • W przedszkolu praca nauczycieli opiera się na realizacji wspólnych działań i celów zawartych w koncepcji pracy placówki. Planują działania, rozwiązują problemy i doskonalą metody i formy pracy.
  1. Procesy wspomagania rozwoju i edukacji dzieci są zorganizowane w sposób sprzyjający uczeniu się.
  • Przedszkole jest miejscem tak zorganizowanym, aby istniała możliwość wyboru różnej aktywności przez dziecko. Przedszkolak, który może decydować o tym, w jaki sposób chce się bawić, ujawni swoje zainteresowania, upodobania. Swoboda wyboru umożliwia nie tylko diagnozę, określenie potencjału dziecka, ale również kreowanie warunków i dobór sposobów jego rozwijania.
  1. Dzieci nabywają wiadomości i umiejętności określone w podstawie programowej.
  • Dzieci są ciekawe otaczającej rzeczywistości, zadają dużo pytań, są dociekliwe, wykazują dużą determinacje i wytrwałość przy realizacji określonych zadań, a podczas prac zespołowych potrafią dzielić się zadaniami i zgodnie współpracować.
  1. Dzieci są aktywne.
  • Dzieci aktywnie uczestniczą w zajęciach. Nauczycielki stosują aktywizujące
    i indywidualne metody pracy, dostarczają bodźców, prowokują do działania. Wyzwalają u dzieci aktywność poznawczą i fizyczną.
  1. Respektowane są normy społeczne.
  • Dzieci rozpoznają swoje emocje, kontrolują je. Czują się pełnoprawnymi członkami społeczności nie tylko przedszkolnej, znają swoje prawa i obowiązki.
  • Dzieci uczestniczą w życiu przedszkola i decyzjach dnia codziennego, są postrzegane jako osoby, które wnoszą swój wkład czyli własne wyobrażenia, zamiary, oczekiwania.
  1. Przedszkole wspomaga rozwój dzieci z uwzględnieniem ich indywidualnej sytuacji.
  • W przedszkolu prowadzone są działania służące wyrównywaniu szans edukacyjnych, dostosowuje się działania do możliwości i potrzeb rozwojowych dzieci. Stosuje się indywidualizację procesu wspomagania rozwoju dziecka przez stosowanie różnorodnych metod pracy. Doskonalone są narzędzia obserwacji i diagnozy przedszkolnej.
  • Opracowuje się i wdraża programy wspomagania i korygowania rozwoju dzieci.
  1. Nauczyciele współpracują w planowaniu i realizowaniu procesów edukacyjnych.
  • Nauczyciele dzielą się między sobą doświadczeniem, biorą udział w wewnętrznych i zewnętrznych formach doskonalenia zawodowego.
  • Zespół przedszkola jest zintegrowany, ukierunkowany na wspólny cel, zaangażowany, kompetentny, otwarty na zmiany, nie boi się nowości, łączy wiedzę z praktyką, udziela sobie wsparcia merytorycznego i emocjonalnego.
  • Profesjonalizm i zaangażowanie kadry pedagogicznej są oceniane za pomocą jasno określonych kryteriów.
  1. Promowana jest wartość wychowania przedszkolnego.
  • Przedszkole prezentuje i upowszechnia informacje o ofercie prowadzonych zajęć, podejmowanych działaniach. Informuje środowisko o celowości i efektach tych działań za pośrednictwem strony internetowej, wystaw prac dzieci, udział w różnorodnych konkursach i aktywności fizycznej.
  • Promuje nowatorskie metody pracy w środowisku lokalnym.
  • Współpracuje z innymi placówkami oświatowymi.
  1. Rodzice są partnerami przedszkola.
  • Rodzice w ramach wypracowanych zasad współdecydują w sprawach przedszkola w obszarach: wychowawczym i organizacyjnym.
  • Przedszkole pozyskuje i wykorzystuje opinie rodziców na temat swojej pracy.
  • Rodzice są zaangażowani w życie przedszkola, współorganizują tradycyjne uroczystości wynikające z kalendarza imprez placówki. Ponadto pomagają w pozyskiwaniu sponsorów i środków pozabudżetowych poprzez organizowanie zabaw dochodowych na rzecz przedszkola. Chętnie wykonują różne prace naprawcze na rzecz przedszkola.
  • Przedszkole daje rodzicom możliwość pracy nad rozwojem i edukacją ich dzieci poprzez stały kontakt z nauczycielami, prowadzenie ,,rozmów rozwojowych” i umożliwienie im kontaktów ze specjalistami pracownikami poradni psychologiczno-pedagogicznej.
  1. Wykorzystywane są zasoby przedszkola i środowiska lokalnego na rzecz wzajemnego rozwoju.
  • Przedszkole korzysta z zasobów środowiskowych w procesie poznawania przez dzieci otaczającej rzeczywistości, dotyczy to organizacji wyjazdów do miejsc użyteczności publicznej(kino-teatr), wycieczek, wyjść do biblioteki, szkoły. Przedszkole gości ludzi sztuki,ekspertów i specjalistów z różnych dziedzin.
  • Organizowane są imprezy środowiskowe dla mieszkańców, konkursy plastyczne, zawody sportowe.
  • Przedszkole współpracuje z wieloma placówkami i instytucjami.
  1. Przedszkole w planowaniu pracy uwzględnia wnioski z analizy badań zewnętrznych i wewnętrznych.
  • W przedszkolu działania wychowawcze, opiekuńcze i edukacyjne poddaje się systematycznej ewaluacji wewnętrznej. Wyniki ewaluacji wyznaczają kierunek wprowadzanych zmian.
  1. Zarządzanie przedszkolem służy jego rozwojowi.
  • Dyrektor posiada umiejętności interpersonalne, tworzy w przedszkolu dobry klimat do współpracy i działania. Jest otwarty wobec inicjatyw pracowników i rodziców, wspiera twórcze pomysły, stwarza warunki do ich realizacji.
  • Motywuje poprzez przyznawanie dodatków motywacyjnych, nagród, wyróżnień oraz uznanie dla dobrze wykonanej pracy.
  • Wyniki sprawowanego nadzoru pedagogicznego wykorzystywane są do planowania dalszej pracy, przyczyniają się do rozwoju przedszkola. Podnoszą bezpieczeństwo i uatrakcyjniają pobyt dziecka w przedszkolu.
  • Warunki lokalowe i wyposażenie umożliwiają realizowanie przyjętych programów, projektów, sprzyjają zabawie i odpoczynkowi.
  • Ogród przedszkolny jest wyposażony w atrakcyjny sprzęt rekreacyjny.

Działania podnoszące jakość pracy przedszkola
Sposoby motywacji dzieci:

    1. Stosowane nagrody:
    • pochwała indywidualna,
    • pochwała przed całą grupą,
    • pochwała przed rodzicami,
    • oklaski,
    • emblematy,
    • przydział funkcji.
    1. Stosowane kary:
    • brak nagrody,
    • upomnienie ustne,
    • czasowe odebranie przydzielonej funkcji,
    • chwilowe odsunięcie dziecka od zabawy,
    • poinformowanie rodziców o zachowaniu.
Sposoby diagnozowania osiągnięć dzieci:
      • przeprowadzenie diagnozy wstępnej,
      • szczegółowe rozpoznanie sytuacji dziecka, bieżące monitorowanie, dokumentowanie wyników, wspomaganie rozwoju,
      • informowanie rodziców o stanie rozwoju dziecka po diagnozie wstępnej i końcowej
      • półroczna ocena realizacji założonych celów i zadań,  analiza, wnioski do dalszej pracy,
      • bieżące wspieranie rozwoju dzieci, praca według indywidualnego programu, dokumentowanie wyników obserwacji,
      • przeprowadzenie diagnozy końcowej, wnioski do dalszej pracy.
Badanie osiągnięć dzieci w przedszkolu odbywa się na podstawie:
      • prezentacji dokonań dzieci (występy artystyczne, wystawy),
      • teczek prac i innych dokumentów,
      • arkuszy obserwacji rozwoju dziecka,
      • albumów, kronik,
      • materiałów reportażowych (zdjęcia, filmy itp.)
      • rozmów.
Sposoby monitorowania osiągnięć nauczycieli:
Nauczyciele stosują ewaluację własnej pracy (samoocenę), jak również zostają poddani ocenie przez dyrektora i rodziców. Badania osiągnięć nauczycieli dokonuje się na podstawie:
      • rozmów z nauczycielami, rodzicami,
      • hospitacji,
      • obserwacji prezentowanych przez dzieci umiejętności, wiedzy i postaw,
      • arkuszy oceny pracy nauczyciela i samooceny nauczyciela,
      • innych dokumentów obrazujących pracę nauczyciela.
Wyniki badania osiągnięć dzieci, nauczycieli, jak również ocena jakości pracy przedszkola omawiane są na Radach Pedagogicznych analityczno-oceniających odbywających się co pół roku.
Sposoby informowania rodziców o postępach edukacyjnych dzieci:
      • nauczyciele na początku roku szkolnego informują rodziców o wymaganiach edukacyjnych wynikających z realizowanego przez siebie programu nauczania i wychowania,
      • nauczyciele zobowiązani są do gromadzenia informacji o dziecku i dokumentowania jego rozwoju w sposób przyjęty w przedszkolu,
      • informacje o dziecku zawarte są w arkuszach obserwacyjnych, diagnostycznych, innych dokumentach zbieranych przez nauczycieli,
      • rodzice o postępach edukacyjnych swoich dzieci dowiadują się na zebraniach ogólnych, w trakcie indywidualnych rozmów podejmowanych z inicjatywy nauczyciela lub rodzica,
      • na życzenie rodzica nauczyciel może napisać opinię o aktualnym stanie rozwoju dziecka,
      • informację o stanie rozwoju dziecka rodzice otrzymują dwa razy w roku – po przeprowadzeniu diagnozy wstępnej i końcowej.
Kierunki pracy przedszkola
    1. „Sprawność ruchowa warunkiem wszechstronnego rozwoju dziecka”
Zadania:
      • Tworzenie warunków sprzyjających spontanicznej i zorganizowanej aktywności ruchowej dziecka, ze szczególnym uwzględnieniem różnych form ekspresji ruchowej. Propagowanie zdrowego stylu życia.
Cele:
      • Wspieranie rozwoju psychomotorycznego poprzez twórcze metody
      • Pobudzenie inwencji i wyobraźni twórczej w aktywnym przeżywaniu ruchu przez eksperymentowanie, odkrywanie, wyrażanie własnej indywidualności
      • Rozwijanie sprawności ruchowej
      • Kształtowanie czynnej postawy wobec zdrowia

Działania:

      • Wykorzystanie szerokiej gamy metod, form i środków do zdobywania doświadczeń twórczych w zakresie ruchu.
      • Organizowanie działań sprzyjających zdrowiu fizycznemu i psychicznemu poprzez: 
      • prowadzenie ćwiczeń metodami twórczymi
      • prowadzenie ćwiczeń gimnastycznych i zabaw przy dźwiękach muzyki
      • organizowanie spacerów i wycieczek w połączeniu z formami ruchu na świeżym powietrzu.
      • cykle zajęć o charakterze prozdrowotnym.
      • Tworzenie warunków sprzyjających spontanicznej i zorganizowanej aktywności ruchowej:
      • kąciki sportowe
      • wykonanie i stosowanie atrakcyjnych rekwizytów
      • różnorodność i innowacyjność stosowanych metod i form pracy z dziećmi
      • Wykorzystywanie i sukcesywne wzbogacanie bazy materialnej poprzez:
      • wzbogacenie zbiorów biblioteki przedszkolnej o nowe pozycje
      • Propagowanie zdrowego stylu życia wśród dzieci i ich rodziców poprzez:
      • prowadzenie działalności diagnostycznej dotyczącej rozwoju dziecka
      • organizowanie spotkań z lekarzami różnych specjalizacji
      • prowadzenie różnego rodzaju ćwiczeń, zabaw i gier stymulujących rozwój dzieci
      • stosowanie profilaktyki zdrowotnej
      • zorganizowanie Olimpiady sportowej przedszkolnej
      • przekazywanie wiedzy o zdrowym stylu życia
      • wspólne ustalanie zdrowych jadłospisów
      • hodowlę warzyw w salach
      • Opracowanie projektów i programów stymulujących rozwój aktywności ruchowej dzieci i promowania zdrowego stylu życia
Monitorowanie
      • Dotyczyć będzie sposobów rozwijania spontanicznej i zorganizowanej aktywności ruchowej dziecka, ze szczególnym uwzględnieniem różnych form ekspresji ruchowej oraz propagowanie zdrowego stylu życia
      • Zastosujemy narzędzia:
      • Wywiad z rodzicami,
      • Ankiety dla nauczycieli,
      • Arkusze monitoringów,
      • Karty Obserwacji Dzieci i Arkusze zbiorcze do nich,
      • Karty kontroli dokumentacji nauczyciela,
      • Arkusze diagnostyczne do testu na dojrzałość szkolną dzieci,
      • Obserwację diagnozującą i doradczo-doskonalącą, oceniającą,
      • Analizę dokumentów i danych oraz narzędzia zawarte w Programach Własnych nauczycielek służące do ich ewaluacji.
      • Ewaluacja programu będzie prowadzona a wyniki zostaną przedstawione na Radzie Pedagogicznej podsumowującej pracę w danym roku.
      • Ocena dokonana po jednym roku umożliwi korektę lub prognozowanie kierunku zmian.
Oczekiwane efekty: Dzieci:
      • Uczestniczą w zabawach i ćwiczeniach ruchowych z użyciem przyborów, przyrządów i rekwizytów.
      • Posługują się pomysłowością i wyobraźnią twórczą w aktywności ruchowej.
      • Estetycznie poruszają się w czasie i przestrzeni.
      • Potrafią łączyć ruch z muzyką.
      • Wykazują sprawność fizyczną.
      • Posiadają umiejętności i doświadczenia prozdrowotne.
      • Dbają o własne zdrowie, chronią je i wspomagają.
      • Uczestniczą w zabawach i ćwiczeniach ruchowych z użyciem przyborów, przyrządów i rekwizytów.
      • Posługują się pomysłowością i wyobraźnią twórczą w aktywności ruchowej.
      • Estetycznie poruszają się w czasie i przestrzeni.
      • Potrafią łączyć ruch z muzyką.
      • Wykazują sprawność fizyczną.
      • Posiadają umiejętności i doświadczenia prozdrowotne.
      • Dbają o własne zdrowie, chronią je i wspomagają.
      1. "Twórczy przedszkolak"
Zadanie:
      • Tworzenie warunków do rozwijania aktywności twórczej dzieci w różnorodnych formach działalności
Cele:
      • Pobudzenie inicjatywy, inwencji i aktywności własnej dzieci poprzez oddziaływanie na wyobraźnię, fantazję, sferę uczuciowo-intelektualną.
      • Rozwijanie swobodnego, twórczego wyrażania własnych przeżyć i myśli w twórczości i aktywności własnej
      • Kształtowanie zaangażowanej postawy wobec otaczającego świata oraz uwrażliwianie na jego piękno i wzbudzanie przeżyć

Działania:

      • Stosowanie różnorodnych metod i form pracy jako inspiracji do podejmowania działań twórczych.
      • Tworzenie warunków do podejmowania działalności artystycznej w korelacji z innymi obszarami edukacji, aranżacja sal przedszkolnych:
      • Kąciki plastyczne
      • Kąciki teatralne
      • Skrzynie skarbów
      • Ekspozycje prac dzieci w salach i na terenie całej placówki
      • Ekspozycje dzieł znanych twórców
      • Galerie, wystawy i wernisaże w przedszkolu i poza nim.
      • Aukcje prac i wytworów dzieci związane z uroczystościami przedszkolnymi i świętami
      • Przegląd i wystawa prac plastycznych dzieci ze współpracujących przedszkoli.
      • Udział w wybranych konkursach, wystawach i przeglądach 
      • Bezpośrednie obcowanie ze sztuką
      • Koncerty muzyczne
      • Teatrzyki w przedszkolu i wyjścia do teatru.
      • Wystawy i pokazy sztuki ludowej
      • Wystawy, galerie, wernisaże, koncerty
      • Udział w akcjach organizowanych przez środowisko:
      • Kubusiowi Przyjaciele natury
      • Mamo, tato wolę wodę
      • Akcja "Pomóż dzieciom przetrwać zimę"
      • Akcja "Góra grosza".
      • Zbieranie darów dla dzieci.
Monitorowanie
      • Diagnozowaniu rezultatów dotyczyć będzie sposobów rozwijania aktywności twórczej dzieci.
      • Zastosujemy narzędzia:
      • Ankiety dla rodziców,
      • Ankiety dla nauczycieli.
      • Karty obserwacji dzieci.
      • Karty kontroli dokumentacji nauczyciela,
      • Arkusze diagnostyczne do testu na dojrzałość szkolną dzieci,
      • Obserwację diagnozującą i doradczo-doskonalącą, oceniającą,
      • Analizę dokumentów i danych oraz narzędzia zawarte w programach własnych nauczycielek służące do ich ewaluacji.
      • Ewaluacja programu będzie prowadzona na bieżąco, a wyniki zostaną przedstawione na Radzie Pedagogicznej podsumowującej pracę, w danym roku oraz na zebraniach z rodzicami w poszczególnych grupach w czerwcu.
      • Ocena dokonana po jednym roku umożliwi korektę lub prognozowanie kierunku zmian.
Oczekiwane efekty: Dzieci:
      • Znają różnorodne techniki plastyczne
      • Znają różnorodne formy i środki wyrazu artystycznego
      • Potrafią posługiwać się różnorodnymi materiałami i narzędziami w realizacji własnych zamierzeń artystycznych
      • Potrafią wyrażać swoje stany emocjonalne i przeżycia poprzez różnorodne formy wyrazu
      • Wykazują inwencję, aktywność w pracach, wytworach i działalności własnej.
      1. "Nasze emocje i uczucia"
Zadanie:
      • Wspomaganie rozwoju społeczno-emocjonalnego dzieci w różnorodnych sferach działalności, ze szczególnym uwzględnieniem dziecięcych form plastycznych.
Cele:
      • Budowanie wrażliwości emocjonalnej i świadomości moralnej
      • Kształtowanie pozytywnego obrazu samego siebie
      • Poznanie własnych praw i obowiązków
      • Wdrażanie do zachowań akceptowanych społecznie
      • Rozwijanie zdolności plastycznych dzieci
      • Kształcenie umiejętności wyrażania własnych emocji w zabawie, pracach plastycznych i innych formach aktywności

Działania:

      • Wykorzystanie różnorodnych form, metod i środków wspomagających rozwój społeczno-emocjonalny dzieci.
      • Tworzenie warunków sprzyjających spontanicznej i zorganizowanej aktywności artystycznej dzieci:
      • aranżacja i modernizacja sal
      • stosowanie różnorodnych pomocy, rekwizytów, dekoracji do zajęć, uroczystości i innych form pracy
      • Organizowanie działań zmierzających do poznania każdego wychowanka
      • prowadzenie systematycznej obserwacji dzieci we współpracy z Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną.
      • podejmowanie celowych działań pedagogiczno-psychologicznych zmierzających do eliminacji zachowań agresywnych, akceptacji innych
      • prowadzenie sondażu wśród dzieci na temat ich samopoczucia, preferencji zabaw, kolegów (np. kalendarze nastrojów dzieci, wywiad z dzieckiem).
      • Udział dzieci w konkursach plastycznych, recytatorskich, przeglądach teatralnych i festiwalach.
      • Organizacja uroczystości przedszkolnych wzmacniających więzi emocjonalne z rodziną, nauczycielami.
      • Aranżowanie sytuacji wychowawczych wprowadzających dziecko w świat wartości społecznych
      • opracowywanie i stosowanie kontraktów dotyczących zasad współżycia w grupie.
      • dostarczanie wzorów właściwego zachowania się
      • ukazywanie przykładów z literatury, filmu itp.
      • Zorganizowanie kiermaszów świątecznych z wytworami dzieci.
      • Współpraca ze środowiskiem lokalnym.
Monitorowanie:
      • Dotyczyć będzie rozwoju społeczno-emocjonalnego dzieci w różnorodnych sferach działalności, ze szczególnym uwzględnieniem działalności plastycznej.
      • Zastosujemy następujące narzędzia badawcze:
      • Karty kontroli dokumentacji,
      • Karty obserwacji, arkusze diagnostyczne testu na dojrzałość szkolną dzieci,
      • Obserwacja diagnozująca i doradczo-doskonaląca, oceniająca pracę nauczyciela,
      • Analiza dokumentów i danych oraz narzędzia zawarte w programach własnych nauczycielek służące do ich ewaluacji.
      • Ewaluacja programu będzie prowadzona na bieżąco, a wyniki zostaną przedstawione na Radzie Pedagogicznej podsumowującej pracę w danym roku.
      • Ocena dokonana po jednym roku umożliwi korektę lub prognozowanie kierunku zmian.
      1. "Ekspresja muzyczna i edukacja regionalna w różnych formach działalności dzieci"
Zadania:
      • Kształtowanie wrażliwości estetycznej i słuchowej z wykorzystaniem elementów ruchu i muzyki.
Cele:
      • Rozwijanie i eksponowanie dyspozycji muzycznych dziecka w różnych formach aktywności
      • Bogacenie przeżyć estetycznych związanych z odbiorem muzyki
      • Kształtowanie ekspresji i twórczej postawy dziecka
      • Zaspokajanie naturalnej potrzeby działania
      • Poznawanie instrumentów muzycznych (rodzaj, nazwa, brzmienie i budowa)
      • Nabywanie i doskonalenie umiejętności wokalnych-tanecznych
      • Wyzwalanie zainteresowania regionalną działalnością kulturaln

Działania:

      • Tworzenie warunków do bezpośredniego kontaktu z muzyką poprzez:
      • udział dzieci w koncertach muzycznych
      • śpiew indywidualny, zbiorowy
      • taniec
      • Nabywanie umiejętności słuchania i rozumienia muzyki "żywej" oraz z "nagrań"
      • Inspirowanie zabaw rytmicznych i tanecznych z wykorzystaniem swobodnej interpretacji ruchowej
      • Kierowanie aktywnością muzyczną w zakresie rozwijania ekspresji dziecka (improwizacje wokalne i rytmiczne)
      • Prezentowanie posiadanych umiejętności wokalnych i tanecznych:
      • udział w przeglądach i festiwalach piosenki dziecięcej
      • organizowanie uroczystości okazjonalnych na terenie przedszkola
      1. Rozwijanie zdolności muzycznych dziecka poprzez:
      • doskonalenie gry na instrumentach perkusyjnych i melodycznych
      • eksperymentowanie w tworzeniu dźwięku
      • ćwiczenia emisyjne
      • śpiewanie i słuchanie piosenek
      • urządzenie w salach "kącików muzycznych"
      • samodzielne tworzenie melodii do podanego tekstu
      • łączenie aktywności muzycznej z innymi obszarami oddziaływań (m.in. plastyka, teatr)
      • opracowanie i wdrażanie programów wspierających rozwój ekspresji muzycznej dziecka
Monitorowanie
      • Dotyczyć będzie podjętych działań zmierzających do rozwijania ekspresji muzycznej i edukacji regionalnej dzieci.
      • Zastosujemy następujące narzędzia badawcze:
      • Arkusze ankiet,
      • Arkusze monitoringu,
      • Karty kontroli dokumentacji,
      • Karty obserwacji,
      • Narzędzia zawarte w programach własnych nauczycielek służące do ich ewaluacji karty dokumentowania kształcenia ustawicznego,
      • Arkusze diagnostyczne testu na dojrzałość szkolną dzieci,
      • Obserwację diagnozująca i doradczo-doskonaląca, oceniająca,
      • Analizę dokumentów i danych.
      • Ewaluacja programu będzie prowadzona na bieżąco, a wyniki zostaną przedstawione na Radzie Pedagogicznej podsumowującej pracę w danym roku.
      • Ocena dokonana po jednym roku umożliwi korektę lub prognozowanie kierunku zmian.

Oczekiwane efekty: Dzieci:

      • Odkrywają własne możliwości i uzdolnienia muzyczne
      • Potrafią słuchać, tworzyć i wyrażać własne przeżycia w różnych formach aktywności muzyczno-ruchowej
      • Odczuwają radość w bezpośrednim kontakcie z muzyką instrumentalną
      • Znają podstawowe elementy utworów muzycznych (melodia, rytm, tempo)
      • Eksponują i poszukują różnych źródeł dźwięku
      • Grają na instrumentach melodycznych i perkusyjnych
      • Chętnie uczą się nowych piosenek oraz wykorzystują je do spontanicznych improwizacji i inscenizacji
      • Biorą udział w przeglądach i festiwalach piosenki dziecięcej
      • Odczuwają radość z eksponowania swojej twórczości muzycznej poza terenem przedszkola
      • Poznają regionalne instytucje promujące działalność kulturalną
      1. "Dziecięca ekspresja werbalna"
Zadanie:
      • Tworzenie warunków sprzyjających rozwojowi ekspresji językowej dziecka poprzez stosowanie aktywnych metod pracy i bezpośredni kontakt z literaturą, sztuką i teatrem.
Cele:
      • Rozwijanie dzieci pod względem emocjonalnym, intelektualnym i społecznym poprzez właściwie ukierunkowaną ekspresję werbalną.
      • Tworzenie warunków sprzyjających swobodzie wypowiedzi związanej z przyjemnymi przeżyciami i werbalnym "otwarciem się" dziecka.
      • Bogacenie doświadczeń językowych dzieci przez stosowanie sprawdzonych i "nowatorskich" rozwiązań.
      • Stymulowanie zainteresowań czytelniczych dzieci, w tym kontynuacja wczesnej nauki czytania
      • Rozwijanie wrażliwości, wyobraźni artystycznej i poczucia estetyki.

Działania:

      • Organizacja zajęć rozwijających aktywność twórczą dziecka we wszystkich sferach, a w szczególności w sferze rozwoju językowego, m.in.: drama, gry ekspresyjne, gry dramatyczne, teksty odtwórcze, żywy teatr, teatr samorodny, trening twórczego myślenia, arteterapię i inne.
      • Tworzenie sytuacji sprzyjających bezpośredniemu obcowaniu ze sztuką, literaturą, dramą, teatrem jako inspiracji do rozwoju dziecięcej ekspresji werbalnej, m.in.:
      • analiza treści pozycji literackich,
      • przedstawianie ich treści własnymi słowami,
      • układanie krótkich opowiadań,
      • zabawy słownikowe,
      • inscenizowanie,
      • nauka wierszyków, wyliczanek,
      • tworzenie własnych zakończeń opowiadań, baśni,
      • poprawa emisji głosu i wyrazistości wymowy,
      • ćwiczenia usprawniające narządy artykulacyjne, oddechowe i słuchu,
      • Wzbogacenie bazy przedszkola (pomoce, scenariusze, publikacje, literatura).
      • Opracowanie projektów i programów stymulujących rozwój aktywności werbalnej dzieci.
      • Zapoznanie nauczycieli z wybranymi pozycjami literatury pedagogicznej na temat stymulowania rozwoju werbalnego dziecka.
      • Opracowywanie i gromadzenie ciekawych scenariuszy zajęć.
      • Publikacje na stronach internetowych w celach promocyjnych.
      • Pozyskiwanie rodziców do współpracy; zajęcia otwarte, praca na rzecz przedszkola, biesiady literackie, czytamy dzieciom bajki, teatr rodzicielski i inne.
      • Nawiązanie kontaktów z innymi przedszkolami i instytucjami w celu wymiany doświadczeń teatralnych, muzycznych, teatrzyki w wykonaniu dzieci, wyjścia do innych placówek. Występy tzw. Dzieci dzieciom.
      • Organizowanie spotkań z ciekawymi ludźmi
      • Współpraca ze środowiskiem lokalnym, w tym z teatrem, galeriami sztuki i domami kultury.

Monitorowanie

      • Dotyczyć będzie sposobów rozwijania aktywności werbalnej dzieci.
      • Zastosujemy narzędzia:
      • Ankiety dla rodziców,
      • Ankiety dla nauczycieli,
      • Arkusze monitoringów,
      • Karty obserwacji dzieci i Arkusze zbiorcze do nich,
      • Kart kontroli dokumentacji nauczyciela,
      • Arkusze diagnostyczne do testu na dojrzałość szkolną dzieci,
      • Obserwację diagnozującą, doradczo-doskonalącą i oceniająca,
      • Analizę dokumentów i danych.
      • Ewaluacja programu będzie prowadzona na bieżąco, a wyniki zostaną przedstawione na Radzie Pedagogicznej podsumowującej pracę w danym roku.
      • Ocena dokonana po jednym roku umożliwi korektę lub prognozowanie kierunku zmian.
Oczekiwane efekty: Dzieci:
      • często uczestniczą w imprezach kulturalnych,
      • są śmiałe i otwarte na kontakty,
      • poprawnie wypowiadają się,
      • mają bogaty słownik,
      • czynnie włączają się we wszystkie działania zmierzające do rozwoju kompetencji językowych,
      • obcują ze sztuką w szerokim tego słowa znaczeniu: teatr, drama, muzyka, malarstwo, literatura,
      • znają utwory literackie dla dzieci i ich autorów,
      • poznaje bogactwo języka literackiego,
      • potrafi inscenizować teksty i odgrywać minirole,
      • interesuje się tekstem i literami,
      • podejmuje działalność czytelniczą stymulującą rozwój mowy,
      • odreagowuje negatywne emocje, rozładowuje stresy i napięcia w toku różnorodnych form aktywności własnej.
Ewaluacja i kryteria sukcesu
      • Ewaluacja skuteczności i efektywności wdrożonych działań nastąpi poprzez porównywanie osiąganych efektów pracy z założonymi celami na poszczególne lata szkolne.
      • Zdiagnozujemy stopień realizacji programów własnych nauczycielek, innowacji pedagogicznych i wszystkich podjętych działań związanych z rozwijaniem postaw twórczych.
      • Poznamy opinię rodziców dotyczącą efektywności pracy przedszkola i spełniania przez nie oczekiwań klientów.
Kryteria sukcesu:

W naszym przedszkolu dziecko:

      • Poznaje swoje prawa i obowią
      • Czuje się bezpiecznie,
      • Rozwija się twórczo,
      • Ma możliwość indywidualnego rozwoju i osiąga sukces,
      • Uczy się dostrzegać swoje mocne strony,
      • Buduje pozytywny obraz samego siebie,
      • Uczy się dostrzegać potrzeby innych ludzi.
      • Wcześnie zaczyna czytać.

W naszym przedszkolu rodzice:

      • Uzyskują pomoc specjalistów.
      • Otrzymują obiektywną ocenę postępów i niepowodzeń
      • Mogą być z dzieckiem w trudnych chwilach.
      • Mówić otwarcie o swoich spostrzeżeniach o pracy przedszkola.
      • Bezpośrednio rozmawiać z nauczycielem o trudnych sprawach wychowawczych.
      • Mogą czynnie uczestniczyć w życiu przedszkola.
      • Rodzice w sposób pozytywny wypowiadają się pracy przedszkola.
      • Rodzice czynnie wspierają przedszkole w jego działaniach: finansowa pomoc dla przejawianych inicjatyw, chętnie współpracują z nauczycielami, oferują wszechstronną
W naszym przedszkolu nauczyciele:
      • Aktywnie realizują zadania przedszkola określone w dokumentach wewnętrznych przedszkola.
      • Podejmują działania innowacyjne. Są aktywni i twórczy.
      • Piszą i realizują programy własne, dostosowane do potrzeb grupy i placówki.
      • Współpracują z rodzicami i środowiskiem lokalnym.
      • Doskonalą swoją wiedzę i zbierają nowe doświadczenia poprzez uczestnictwo
        w licznych kursach i szkoleniach.
      • Wszyscy nauczyciele wykorzystują metody aktywne w pracy.
      • Nauczyciele uzyskują status nauczyciela mianowanego, dyplomowanego.
      • Pozyskują rodziców do efektywnych działań na rzecz przedszkola oraz poszukują sympatyków i partnerów przedszkola.
      • Monitorują efektywność własnej pracy - samokontrola.
      • Dzielą się wiedzą i doświadczeniem z innymi nauczycielami.
Programy realizowane w roku szkolnym 2016/2017

Programy realizowane w grupie  PIPI (6, 5 – latki):

Program Adaptacyjny –„ Zielony Kangurek”     

Program dydaktyczno – wychowawczy – „Kolorowy Start” wyd. MAC

Program poznawczy – „Mały Naukowiec”

Program prozdrowotny -  „Mały Kucharz”

Program innowacyjny: - „Nocka z Kangurkiem”

Programy realizowane w grupie MYSZKA MIKI ( 4 ,3 – latki):

Program Adaptacyjny –„ Zielony Kangurek”,     

Program dydaktyczno – wychowawczy – „Kolorowy Start” wyd. MAC

Program poznawczy – „Mały Naukowiec”

Program prozdrowotny-  „Mały Kucharz”

Program innowacyjny: - „Nocka z Kangurkiem”

Programy realizowane w grupie ŻABKI” (2,5 – latki):

Program Adaptacyjny –„ Zielony Kangurek”,     

Program dydaktyczno – wychowawczy – „Kolorowy Start” wyd. MAC

Program poznawczy – „Mały Naukowiec”

Program prozdrowotny -   „Mały Kucharz”

Program innowacyjny: - „Nocka z Kangurkiem”