Przedszkola w Białymstoku
Wybór dobrego przedszkola, to nie lada wyzwanie dla rodziców. Każdy rodzic chce wybrać dla swojego dziecka jak najlepiej, to oczywiste, ale jak się do tego zabrać?
Przygotowania do wybrania przedszkola niepublicznego w Białymstoku na pewno należy rozpocząć, rok lub co najmniej pół roku przed pójściem dziecka do tego typu prywatnego przedszkola. Zostawianie tej decyzji na ostatnią chwilę, byłoby ze strony rodzica, co najmniej niefrasobliwością, chociażby ze względu na to, że dziecko potrzebuje czasu na zaakceptowanie nowej sytuacji i adaptację w przedszkolu, co wymaga czasu. Zaczynając przygotowania należy najpierw zastanowić się, czy dziecko jest już gotowe do zostania przedszkolakiem.
Kiedy przychodzi czas na prywatne przedszkole?
Na początek warto sprawdzić, czy nasz kandydat na przedszkolaka dobrze się czuje wśród innych dzieci, czy one go interesują, czy wodzi za nimi wzrokiem podczas spacerów i rodzinnych spotkań. Zaobserwować, jak się zachowuje, gdy rodzice wychodzą np. do kina a dziecko zostaje u babci. Jeśli nie ma z tym problemu, możemy śmiało powiedzieć, że nasz maluch dojrzewa do pójścia do przedszkola. Gdyby jednak stronił od rówieśników lub się ich wstydził, gdyby nie chciał zostać pod opieką babci lub lubianej opiekunki albo kurczowo trzymał się mamy, gdy rodzice szykują się do wyjścia, są to sygnały, że trzeba jeszcze popracować nad jego gotowością przedszkolną.
Ogromne znaczenie ma uczenie dziecka samodzielności na miarę jego wieku np. samodzielnego jedzenia lub zachęcanie do korzystania z toalety. To ważne, ponieważ rodzic w przedszkolu może zostać o to zapytany. Oczywiście nauczyciele pomagają dzieciom przy tych czynnościach, ale lepiej jest, jeśli dziecko jest już w domu stopniowo wdrażane do samodzielnego ich wykonywania.
Przy poszukiwaniu przedszkola niepublicznego w Białymstoku czy jakimkolwiek innym mieście w Polsce, często najlepiej sprawdza się poczta pantoflowa i rekomendacje znajomych i przyjaciół. Nieocenione są informacje od osób, które mają dzieci w podobnym wieku i mogą podpowiedzieć, jaką placówkę wybrać. Zasłyszane informacje dobrze jest zweryfikować, najpierw zapoznając się z ofertą prywatnego przedszkola na stronie internetowej a następnie odwiedzając miejsce, do którego chcemy posłać dziecko. Nie należy bać się zadawać trudnych pytań kierowniczkom przedszkola, w końcu nasze dziecko będzie spędzało tam znaczną część dnia i miejsce, które dla niego wybierzemy musi spełniać wszystkie oczekiwania.
Dobra adaptacja to dobre przedszkole prywatne
Dobrze jest gdy przedszkole prywatne, którym jesteśmy zainteresowani prowadzi całoroczne zajęcia adaptacyjne przygotowujące dziecko do pójścia do przedszkola, warto bywać na nich kilka miesięcy przed rozpoczęciem właściwej edukacji przedszkolnej. Zajęcia adaptacyjne jak papierek lakmusowy pokażą czy przedszkole, które właśnie odwiedzamy spełnia nasze oczekiwania. Zajęcia odbywają się najczęściej popołudniami trwają około godziny i uczestniczy w nich dziecko zawsze w obecności kogoś bliskiego. Nie zawsze tą osobą musi być mama, z którą dziecko jest silnie związane emocjonalnie, lepiej żeby był to np. tata, dla którego będzie to odskocznia od codziennego życia zawodowego a spędzenie godziny z dzieckiem w przedszkolu sprawi przyjemność obydwu stronom.
Zajęcia w przedszkolu prywatnym Kangurek
Podczas zajęć adaptacyjnych, dziecko ma okazję znaleźć się w nowym otoczeniu, poznać je i zaakceptować. W przedszkolu prywatnym Kangurek jest dużo nowych zabawek, więc na pewno każdy maluch znajdzie coś interesującego dla siebie i będzie miał okazję spotkać inne dzieci, oswoić się z ich obecnością i pobawić. Zajęcia adaptacyjne prowadzą osoby wykształcone i przygotowane do pracy z małymi dziećmi, profesjonaliści, którzy zapewnią dziecku bezpieczne i łagodne wejście w nowy świat. Nauczą dzieci pierwszych piosenek, pokażą jak wykonać pierwsze prace plastyczne, zaoferują zabawy integracyjne a wszystko po to, aby maluch poczuł się w przedszkolu dobrze i bezpiecznie, aby chciał do niego wracać i aby nie chciał z niego później wychodzić. Rodzice biorący udział w zajęciach mogą poznać nauczycieli i zaobserwować ich podejście do dziecka, mogą również z nimi porozmawiać i zapytać o rzeczy, które ich interesują.
Podczas wizyty w przedszkolu niepublicznym każdy rodzic może sprawdzić warunki lokalowe, jakimi dysponuje przedszkole, zobaczyć jak są wyposażone sale, czy w przedszkolu są zabawki edukacyjne, książki i układanki rozwijające dziecko, czy przedszkole jest wyposażone w instrumenty. Nie bez znaczenia jest również otoczenie przedszkola, między innymi jak wygląda ogród przedszkola, czy jest bezpieczny i zadbany. Warto również zapytać o opinię o przedszkolu innych rodziców, gdyż często się zdarza, że mieli już starsze dzieci w tym lub innym przedszkolu i mogą udzielić nam wyczerpującej odpowiedzi.
Jeśli sami poczujemy, że akutat to przedszkole niepubliczne zaczyna się nam podobać i jednocześnie dziecko nie będzie chciało z niego wyjść po kolejnych zajęciach lub zaśpiewa w drodze do domu swoją pierwszą przedszkolną piosenkę, to będzie to ważny sygnał, że warto umówić się z kierownikiem przedszkola na rozmowę i wybrać się do niego z całą listą pytań. Spotkanie powinno być wcześniej umówione telefonicznie lub mailowo. Należy zwrócić uwagę jak zostaliśmy przyjęci, czy kierowniczka poświęciła nam czas zarówno podczas rozmowy telefonicznej jak i podczas spotkania w biurze przedszkola.
Ważne pytania odnośnie przedszkola prywatnego
Na liście pytań powinny znaleźć się również sprawy, o których wcześniej rozmawialiśmy z innymi rodzicami lub, które nam się nasunęły podczas przeglądania strony internetowej. Najczęściej kierownik to również nauczyciel, który zna sprawy przedszkola od podszewki i jednocześnie wizytówka przedszkola, to on wie najwięcej i warto właśnie do niego zwrócić się ze wszystkimi naszymi wątpliwościami dotyczącymi przedszkola.
Warto pytać o wszystko - nie ma głupich pytań. Dobrze, jeśli w spotkaniu uczestniczy obydwoje rodziców, żeby wiedzieli wszystko o przedszkolu - miejscu, w którym ich dziecko spędzi najbliższe lata.
Adaptację przedszkolaka ułatwia:
- Racjonalne podjęcie decyzji.
- Pozytywne myślenie o placówce ( zaufanie do personelu ).
- Poznanie placówki przez dziecko.
- Wcześniejsze dostarczanie dziecku doświadczeń przebywania z innymi dorosłymi, bycia bez mamy.
- Umożliwienie kontaktów z innymi dziećmi.
- Usamodzielnienie dziecka.
- Jasne ustalenia reguł gry i konsekwencja w ich przestrzeganiu ( kto, gdzie, kiedy, dlaczego ).
- Stopniowe przyzwyczajanie dziecka do placówki (krótki czas pobytu, bez posiłków, leżakowania), towarzyszenie dziecku.
- Akceptacja dziecka i zrozumienie jego stresu, wspieranie dziecka.
- Okazywanie spokoju, poczucia bezpieczeństwa podczas rozstania.
- Czas na bycie z dzieckiem po odebraniu z przedszkola.
- Ujednolicenie rytmu życia w przedszkolu i domu.
Adaptację przedszkolaka utrudnia:
- Niepewność decyzji.
- Brak zaufania do placówki, podejrzliwość wobec personelu.
- Wyrzuty sumienia, niepokój, lęk, poczucie zagrożenia.
- Nieznajomość placówki.
- Brak jasnych reguł, zmienność.
- Traktowanie dziecka przedmiotowo.
- Brak doświadczeń społecznych w kontaktach z innymi dorosłymi i dziećmi.
- Nadopiekuńczość, wyręczanie dziecka w czynnościach związanych z samoobsługą.
- „Złe” przyzwyczajenia dziecka ( np. zasypianie z dzieckiem, karmienie piersią przed snem ).
- pełny wymiar godzin.
- Straszenie przedszkolem, paniami...
- Pośpiech, zdenerwowanie, spóźnianie – brak czasu dla dziecka, zabieganie.
- Brak zrozumienia dla trudnych zachowań dziecka, obrażanie się na dziecko, odrzucanie.
Pobierz artykuł w wersji PDF.