Kiedy zacząć naukę języka angielskiego
Kontakt z językiem angielskim od wczesnego wieku sprawi, iż język ten nie będzie dla dziecka brzmiał obco, lecz stanie się częścią jego świata.
Za pomocą języka angielskiego dziecko będzie umiało swobodnie porozumiewać się w przyszłości.
Uczymy się języka ojczystego od najwcześniejszego okresu życia i nikt nie dziwi się rodzicom i opiekunom, iż mówią do niemowlęcia podczas karmienia, przytulania, kąpieli. A przecież trudno sobie wyobrazić, że dziecko na czułe zapytania odpowie od razu pełnym zdaniem. Najpierw słucha, zaczyna rozróżniać dźwięki, później zaczyna utożsamiać je z przedmiotami, które one określają. Zanim dziecko zacznie mówić musi rozumieć język w którym się do niego zwracają otaczające go osoby. Przyswajanie drugiego języka np. angielskiego w przypadku najmłodszych dzieci przebiega w podobny sposób.
„Naukowcy udowodnili ponad wszelką wątpliwość, że około pięćdziesiąt procent naszej zdolności uczenia się rozwija się do czwartego roku życia, a dalsze trzydzieści procent przed ukończeniem ósmego”.
Nie oznacza to, iż przyswajamy pięćdziesiąt procent wiedzy lub zdobywamy połowę naszej mądrości czy inteligencji, zanim skończymy cztery lata. Znaczy to po prostu, że podczas tych pierwszych lat tworzą się w naszym mózgu główne drogi nerwowe umożliwiające nam naukę przez całe życie. Będą się one jeszcze rozwijać , lecz podstawy tworzone są właśnie w tym okresie. Pierwsze lata życia to również wchłanianie ogromnej liczby informacji, z których weźmie początek całe nasze dalsze przyswajanie wiedzy.
Dziecko już w momencie, kiedy się rodzi, jest naprawdę bystre. Uczy się języka w ciągu zaledwie dwóch lat, czyli szybciej niż osoby z tytułem doktora, a w wieku trzech, czterech lat jest już w nim mistrzem.
Przykłady dzieci dwujęzycznych ewidentnie potwierdzają tezę, iż słuchając już od niemowlęctwa 2 języków, można opanować je bez problemu, niejako „przy okazji”. Im młodsze dziecko, tym łatwiej przyswaja języki. Uczy się w sposób naturalny podczas słuchania, naśladownictwa, powtarzania i zabawy. Z wiekiem coraz trudniej opanować prawidłowy akcent, umiejętność szybkiego rozumienia ze słuchu, czy swobodę posługiwania się językiem odpowiadającą jego rodzimym użytkownikom (native speakers).
Dlatego, jak twierdzi amerykański profesor Robert Sylwester, specjalista w dziedzinie rozwoju mózgu i pedagogiki : umiejętności związane z konkretnym systemem najlepiej doskonalić w okresie, gdy zaczyna on funkcjonować w naszym mózgu. Dobrym przykładem jest nauka języka. Dwu lub trzylatek z łatwością uczy się dowolnego języka. Natomiast osoba osiemnasto lub trzydziestoletnia ma już pewne trudności z przyswojeniem nowego języka, gdyż systemy, które temu służą, zostały już wykorzystane do czegoś innego.
Wielu czynności, jak choćby gry na instrumencie muzycznym lub umiejętności motorycznych, należy uczyć najwcześniej jak to możliwe.
Kontakt z językiem angielskim od wczesnego wieku sprawi, iż język ten nie będzie dla dziecka brzmiał obco, lecz stanie się częścią jego świata, za pomocą którego będzie umiało swobodnie porozumiewać się w przyszłości. Ponadto przyswajanie kolejnego języka równolegle z językiem ojczystym działa stymulująco na rozwój mózgu.
Pobierz artykuł w wersji PDF.