Jak mówić, żeby dzieci nas słuchały

Jak mówić, żeby dzieci nas słuchały

Jak mówić, żeby dzieci nas słuchały.
Jak słuchać, żeby dzieci do nas mówiły?

Kilka wskazówek jak w prosty sposób opanować sztukę skutecznej komunikacji z dziećmi, rozwiązać  najczęstsze  problemy  wychowawcze (np. stawianie granic, formułowanie oczekiwań), jak  również  budować silną więź  emocjonalną  między dorosłymi a dziećmi.

wychowawca przybija piątkę z dzieckiem podczas nauki w przedszkolu1. Uczucia, emocje

  • słuchaj uważnie:
    czasem dziecku wystarczy milczący słuchacz, żeby samo dostrzegło problem i znalazło jego rozwiązanie
  • nazwij uczucia:
    określ je. Słowa, takie jak: “Nie przejmuj się, Przecież cię nie boli” – nikogo nie pocieszą. Jeśli zamiast tego powiesz: “Widzę, że jest ci przykro, To bardzo smutne” - dziecko poczuje się zrozumiane, samo też lepiej zrozumie to, co czuje
  • akceptuj uczucia, za pomocą “słów kluczy”:
    zamiast: “Uderzył cię? A tyle razy mówiłam, żebyś się z nim nie bawił, ale ty ciągle wszystkich zaczepiasz…”, użyj “słów kluczy”- pełnych zrozumienia i uwagi, np. “aha, oooo, rozumiem, hmm”
  • akceptacja uczuć nie oznacza akceptacji złych zachowań:
    “Widzę, że jesteś na mnie zły. Powiedz mi to słowami, nie pięściami”

2. Współpraca

  • Jak mowic zeby dzieci nas sluchalyopisz co widzisz, przedstaw problem:
    “Widzę mokrą podłogę w łazience”
  • udziel informacji:
    “Ścierka jest tam”
  • powiedz to jednym słowem:
    “Podłoga”
  • powiedz, co czujesz:
    “Nie lubię, kiedy krzyczysz”
  • napisz liścik:
    “Drogi Janku! Jestem głodny. Twój pies”

3. Zamiast kar
(w sytuacji niepożądanego zachowania dziecka)

  • zaangażuj dziecko do pomocy:
    np. dziecko wyrywa zabawki kolegom w piaskownicy – “Pomóż mi budować zamek”
  • wyraź zdecydowany sprzeciw:
    nie atakując charakteru- “Zabierasz zabawki dzieciom, nie podoba mi się takie zachowanie”
  • powiedz, co czujesz:
    “Wyrywanie innym zabawek jest nieprzyjemne”
  • zaproponuj wybór:
    “Jeśli chcesz nadal bawić się w piaskownicy, przestań tak robić”
  • przejmij inicjatywę, daj odczuć dziecku konsekwencje złego zachowania:
    “Widzę, że wybrałeś powrót do domu” i opuszczacie piaskownicę. Następnego dnia, nie idziecie do piaskownicy. Na pytanie dziecka “Dlaczego?”, poproś, żeby się zastanowiło.

4. Samodzielność

  • dawaj dziecku możliwość wyboru, samodzielnego podejmowania decyzji:
    “Wolisz założyć skarpetki z autem czy w paseczki?”
  • doceń wysiłek, jaki dziecko wkłada w wykonanie zadania:
    “Zapięcie wszystkich guzików to sztuka”
  • pozwól, aby dziecko samo znalazło odpowiedź:
    nie dawaj zbyt szybko gotowych odpowiedzi; wskaż „źródła”, niech także inni staną się autorytetami
  • nie odbieraj nadziei:
    “Więc marzysz o karierze piłkarza?”

5. Pochwały

  • opisz, co widzisz lub czujesz:
    bez ogólników typu: “Jesteś grzecznym chłopcem”, użyj natomiast: “Widzę, że wszystkie autka postawiłeś na półce. Lubię patrzeć na taki porządek”
  • dodaj do opisu podsumowanie:
    “Prosiłam cię, żebyś za kwadrans przyszedł na obiad i jesteś. To nazywam punktualnością!”

6. Role i etykietki

  • uwolnij dziecko od etykietek:
    stwórz sytuację, w której dziecko (i inni) spojrzy na siebie inaczej;
    gdy dziecko uważa się za niezdarne: “Muszę to naprawić, mógłbyś mi pomóc?”;
    gdy dziecko ma zwyczaj marudzić: “Podoba mi się, kiedy spokojnie mówisz o swoich potrzebach, tak jak teraz”
  • pozwól dziecku słyszeć, jak je chwalisz przed innymi:
    w rozmowie przez telefon: “Och, żebyś widział swojego syna, jak się zachowywał dzisiaj w piaskownicy: dzielił się zabawkami, wspólnie z kolegą zbudował zamek” – gdy dziecko ma kłopoty ze współdziałaniem
  • pokaż zachowanie godne naśladowania:
    “Mam tyle pracy i nie wiem jak się do tego zabrać. Już wiem, ułożę sobie plan działania” – gdy dziecko jest niezorganizowane

Pobierz artykuł w wersji PDF.